20.04.2024

Miestopisy>Vrchy

Škaredé

Typ: Vrch
Nadmorská výška: 1007.3 m n.m.

Kalamitou zničený umelo vysadený smrekový les na vrchu Škaredé Vrchol v centrálnej časti pohoria Čergov. Najjednoduchšia prístupová cesta je z obce Majdan, najprv po zelenej značke bezprašnou cestou smerom na sedlo Priehyby, kde v najvýchodnejšom bode na rázcestí s ďalšou bezprašnou cestou zelenú značku opustíme. Po zhruba 300 metroch prichádzame k
miestu skladovania dreva. Ďalej postupujeme okolo potoka a pri ďalšom rázcestí zahneme vpravo. Oblúkom sa dostaneme na ďalšiu križovatku zvážnic. Tu sa odbočením doľava dostávame na strmú zvážnicu, ktorou už bez ďalších orientačných problémov vystúpame na vrchol.
Severná strana Škaredého je odlesnená a zarastá mladinou. Na vrchole sa nachádza odumierajúci smrekový porast. Smrek na Čergove je umelo vnášaný, a keďže patrí medzi dreviny najmenej odolné voči imisiám, resp. kyslým zrážkam, po 40-50 rokoch ho napadne hniloba a hynie *. Na južnej strane rastie relatívne zachovalý bukový les .
Z vrchola je nádherný výhľad na hlavný hrebeň pohoria. Ako na dlani vidíme južnú stranu Hrašovíka, horské lúky na Pastierčákoch a Solisko.

Použitá literatúra:

1. Midriak, R.: Ekologické vplyvy hospodárenia v lese na krajinu. (Prípadová štúdia z Čergova). Technická univerzita Zvolen, Zvolen, 199552 s.