Hanigovský hrad
Drevený kostolík v Hervartove
Drevinové zloženie
Majdan - Priehyby
Podbaranie - sedlo Lysá
Majdan - sedlo Čergov
Tokárne - sedlo Lysina
Kamenica - sedlo Ždiare
Ďurková - Minčol
Z histórie>Všeobecne 

Regestár pohoria Čergov

   
Prejs na vyhžadávanie v regestári
Zobrazi nadradenú listinu
 
30.12.1647 MOL, listina: P 536 Box 2HU1

č.1.
Roku pána 1647 30. decembra sme my, bratia z rodu Péchy, spravili toto nariadenie, pretože cítime veža neporiadku a problémov v rámci tejto dediny.
Po prvé: Keďže uvedené skutočnosti nie sú len v záujme nebohého v Bohu, ale aj len v našom a aj v národnom záujme. Pavol Péchy a vdova po nebohom Jánovi Péchy, v tomto čase pani Sára Berzewiczy, 13. decembra v roku 1639 sme sa poradili a toto rozhodnutie, ktoré sme urobili, viedlo k vzájomnej dohode, ktorá sa týkala časti Hrabušanka, čo sa týka samotných zemských pánov platí predvolanie podža zákona č.100 výnimkou nie sú ani krčmy, pre ktoré platí vyvarova sa porušenia nariadenia pod hrozbou trestu zákona č. 12 (Pozn.: Zločincov súdili podža platných uhorských zákonov a tiež rakúskeho trestného poriadku, ktorý zaviedol Ferdinand III. V 40. rokoch 17. storočia v rakúskych krajinách a neskôr ho prebralo aj uhorské právo. V zákonníku boli odporúčania, ako by sa mali zločiny tresta, no aj tak bolo rozhodovanie často subjektívne a nie automatické.), podža ktorého by nemala by zadarmo pre žudí akékožvek zaobstaranie jatočného mäsa a úrody v celej krajine okrem Jakubovian (skôr ale Jakubova voža?), zabíjačka (pretože tam nie je bravčové mäso), ale závisí to od zemských pánov a od vlastných potrieb dediny, ktorá si to vyžaduje, ale takto alebo tajne alebo samozrejme by predal a vyhýbal sa tomu, kto by sa tomuto vzoprel vyžadujeme navyše dohodnú pokutu sto zlatých, tak ako je presne napísané a určené bez výnimky, tak ako aj určia zemskí pani a dúfajúc, že si tak uvedomia toto nariadenie a dohodnuté obmedzenia , ktoré sú vydané našou kanceláriou pod hrozbou pokuty len zjednodušujú domáce dovolanie, a preto bez milosrdenstva sa ustanovuje takáto pokuta sto zlatých pre miestne časti, z ktorých 3/4 sa má odovzda svätému kostolu, súčasne spolu s prísahou služby. Podobne toto určujeme aj krčmárom, ak si zvolia cestu ís proti tomuto nariadeniu, aby im podobne bola naložená pokuta trinás zlatých, ktorú musia vyplati rovnakým spôsobom. Konané a vytvorené aj v mene a na mieste môjho brata podža rodného príkladu a ako vstúpenca svätého kostola, pre potrebu nasledovníka predpísaného poctou.
2. Ak sú tu žudia okolo nás a našich krčiem alebo niekto z cudzej dediny by mal úmysel by opitý, vtedy v porovnaní s pravdou, musia bratia urobi poriadok a potresta ich, takže konečná suma je jeden zlatý na mieste a tožko kožko je v tomto prípade potrebné má poslúži však nᚠmenovaný sluha

č.2
účtova poplatok jeden zlatý. Okrem toho, ak niekto niekam cestoval, je to bez ujmy ak nepije, ale ak pijú tak, že sú opití, zostane tak ako je napísane na vrchu, ak chce niekto vo svojej chorobe pi v obci Hrabušanku, mal by by rozumný od smädu, ale ak niekto bol by opitý, mohol by zosta na vymáhaní pokuty. Prikázali sme preto, aby ich potrestal Andrej Péchy, ktorému dáme plnú moc, aby sme boli spravodliví pre nás všetkých, a tak uskutočnili spomínanú spravodlivos a ustanovi tak poriadok a chceme si vzia nejaký prísžub v ramci zlatých, a tak nikomu nemôžu vzia dobytok, mali by ste by slobodní a nemali by ste nepoloži zlatý, z ktorého by sa 3/4 mala da a prispôsobi potrebám kostola . A ak sa jeden z jeho mužov postaví proti a nedovolí im, aby to vykonali zemskí páni, patrí tato úloha rozhodnú v tejto veci do rúk už nami spomínaného človeka Andreja Péchy, takto Andrej Péchy bude od neho pýta dvojnásobok.
3. Čo sa týka lesa ubezpečili sme sa, že všetky druhy zákazov majú byt ustanovené pod trestom zákona č. 12. Len čo sa porušia a zemskí páni by našli niekoho v jeho zakázanom lese, nech je chytený a nevydaný skôr ako zaplatí dvanás zlatých, ako je ustanovené, a ak to nestojí za zmienku len na základe prevedenia tohto zemského pána až dvanás zlatých je stanovená pokuta ak ide o drevo z lesa na obchodne účely, a ak by to sudcovia obce nemohli alebo nechceli urobi, tak zemsky pán musí z tohto lesa odsúdeného vzia pred uvedeného sudcu, aby bol schopný uveri v služobnú kanceláriu pod prísahou a dvanás zlatých zaplati, keďže bol v lese, kde nebol vítaný, sú to zlodeji, ktorí kradnú dubové drevo a ak sú usvedčení, táto pokuta sa zdvojnásobí zdá, ak sa niečo neobjaví musí v tomto prípade vyplati túto dvojitú pokutu v hodnote dvadsaštyri zlatých, okrem predpísanej metódy: ak to tak prekladá v opačnom prípade ma zaplati iba 12 zlatých.

č.3
4: V lesoch vežkého hradu? (možno ide o vᚠhrad) je vynášanie desiatich, barónskych stromov, lesov a revírov zakázané lovi a odnies si bažanta príslušníkom zo sedliackeho žudu zakázané pod trestom zákonu č. 1. tak často ako je nevyhnutné , či už to niekto využije na obchod a posúva tak uvedené ďalej, bude vybraná pokuta pričom, 3/4 ako čas je len pre potrebu kostola, aj v tomto prípade sa však môže stᝠvýnimka a tou je, že ak niekto potrebuje strom na stavbu úprimne, ak sa bude snaži tento strom preda za peniaze, vezme si za svoju ostražitos a svoju vynaliezavos dvanás zlatých, v opačnom prípade spomínanú čas prevezme Andrej Péchy pre nevyhnutnos kostola.
5. Z rybárskych vôd sme predviedli, že vody, kde sa nachádzajú pstruhy sú vzácne, preto tieto menované vody so vzácnymi rybami sú pre jednoduchý žud zakázané ako je dane pod hrozbou trestu v rámci zákona č.1., ako majetok pána Gašpara Péchy, a jeho potomkom, ak ide o krádež práve túto vybranú pokutu, teda jeho 3/4 zoberie pre potreby kostola. Pokiaž by išlo o povolenie od spomínaného pána, v tomto prípade nemôžeme nič poveda, ale v noci to môže by tak dlho, ako to len pôjde, ale ak ide o lov rýb a ak je lovenie rýb bez najímania, zvyšných dvanás forintov u pána zostane, a určené tak ako bolo ustanovene hore uvedeným spôsobom, ak je potrebné a nastala nejaká nepríjemnos alebo prekážka, alebo krst alebo pohreb, alebo ak je potrebná podobná skutočnos, opä platí, že keby nastali pochybnosti hlavne čo sa týka rybárčenia hlavne od sviatku svätého Michala (29.9), kedy sa nemajú chyta pstruhy kvôli ich rozširovaniu, aj v tomto prípade ide o svedkov pri opätovnom vypočúvaní by musel dotyčný zaplati dvojnásobok Gašparovi Péchy podža uvedeného zákona.

č.4
Každý rok sa snažíme o väčšie množstvo rýb v uvedenej oblasti, ktoré sú chránené zákonom a sú určené na predaj v meste alebo niekde v cudzine bez prítomnosti týchto zemských pánov by ale nesplnili svoju úlohu, takže podža zákona č.2. nech spomínaný Gašpar Péchy už hore napísaným a spomínaným spôsobom môže vzia do svojich rúk spravodlivos a na základe toho, môže bez obáv vykona spravodlivos.
6. Pretože to bola vežmi vožná starostlivos o kostol, postarali sme sa o to, aby ju nᚠstarší brat obstaral, ak by sa nedalo, tak tuto úlohu prijíma mladší brat a vo všetkých ohžadoch rozumie uvedeným skutočnostiam, vynakladá usilovnú starostlivos o orbu a opateru kostola, o sejbu, o prikrytie sena z lúk a o svojho pána podža všetkých bežných potrieb kostola.
7. Pretože sú tak vežmi opití a bezbožní, takto sa stavajú nad Boha, musia byt takto ochránení pred sebou samými, presne takým spôsobom ako sme uviedli, takže v takej miere ako je uvedené a samozrejme nevyhnutné, sa majú ustanovené nariadenia v tejto dedine rešpektova. Ak by sa predsa len stalo, že by sa tu objavili sudcovia z dediny, ktorí by sa obohacovali a nechceli prida na potrebu kostola a nehžadeli by tak na potreby kostola, tento uvedený zámer sudcov by tak zanedbával svoju úlohu, bol by som v tomto prípade nerád, preto aj v tomto prípade ak ide o potreby kostola tie sú prvoradé a aj v tomto prípade sa o uskutočnenie nášho rozhodnutia rozhoduje nᚠctený brat.
8. Pretože ako predpovedám miestny farár bude rieši takto veža sporov a taktiež veža sporov často sa im nijako nepáči, všetko sa v tomto prípade získava podža poradia.

č.5
Inými slovami, podža toho, ktorí pijú a slúžia cirkvi, sú hodní usilovnosti a slúžia chovancom a pánom v prípade potreby, ak sudcovia nebudú kona, môže tak učini môj starší brat , aby ich potrestal ako uzná na vhodné.
9. Dali sme jasne najavo, že nikto z dedinských krčmárov nie je verejný, nikto nebude predáva víno, ani prasa, ani nič, ani víno, ani nápoj nijakého druhu pod hrozbou trestu. Ak môj starší brat vidí, že uvedené skutočnosti pretrvávajú bez rozdielu toho, kto hreší, okrem toho, že čas ide pre potreby kostola, ak chce človek na ceste prespa alebo pi, mal by mu by daný, ale nie pretože ak sa má da napi, človek môže zosta tak ako je potrebne a nevyhnutne, a ak sa hnusí neuloži túto pokutu, potom sa rozhodne počas celého riešenia v príručnej listine, pili, ak sa tiež zanedbávajú sú určené skutočnosti, v tomto prípade môžete necha osem forintov, v opačnom prípade sa môže môj brat obráti na kostol. Ak ide o krčmára, ktorý by mal v hostinci cudzinca, ktorý si doniesol so sebou prasa a víno v tomto prípade sa ho to netýka a v tomto prípade dávame vám slobodu. Prenajímatež by nemal ma dovolené jes cudzie ošípané, takže dedina by to nemala v osobe krčmára povoli. A on sám by nemal da pi, pretože nočné opilstvo v našich dedinách páchajú vežkí zlodeji a s tým sú spojene smilstvá a veža zverstiev, takže sme skončili s rozhodnutím,

č.6
že nikto z krčmárov nesmie po deviatej hodine dát nikomu pi, inak dostane uvedená krčma pokutu pod trestom podla zákona č.12. O tejto hodine sa zvon v kostole zakrýva, hlavne tu v Novej Vsi by sa nikto neopovážil toto nariadenie poruši pod trestom pokuty č.4 všetko je okrem toho v rukách pána, ktorý zabezpečuje už vyberanie pokuty a posúdenie uvedeného skutku a nakoniec je vec vráti sa okamžite domov. Spomínaný poriadok dediny cituje uznaný vykonávatež starší brat alebo tým, že sa vyžaduje, aby jeho pán bol sluhom našej veci alebo, ak by sa niekto postavil proti tomuto rozkazu, ma vybra pokutu 4 forinty počas tretieho dňa s príručkou pre staršieho brata a ak by sa podla brata previnil, mohol by to potresta domácky, urobil by v oboch prípadoch ako je prekladané ako potreba pre kostol, a kto sa protiví tomuto rozhodnutiu, môže to urobi, ale s následkami. Urobili sme tak na ochranu hodnôt obyvatežov práve o deviatej, aby sa hneď dostali z krčmy domov a nedošlo k incidentom a verejnej hanbe. Krčma alebo jej krčmár by tak nemal s tým nič spoločné, mohol by by slobodne zbavený všetkého, keby ale nie je tam nikto, kto by tam mohol by opatrný, iba niekto, kto je krčmárom alebo po celej dedine keďže nemá nič spoločné so správou a udržiavaním , môže teda urobi naprotiveň a zaplati nakoniec štyri forinty, ktoré by vybral nás starší brat ako legitímny vykonávatež a uložil tak čas pre potreby cirkvi, a ktokožvek by odporoval da kostolu, môže mu byt vykonaná náprava na základe predpísaného nariadenia . Takže ako je zrozumitežné keď sa zazvoní ma sa presta pi v jeho dome po zvonení, skutočnos, že by sa tam zdržovali, môže im byt určené, aby zaplatili dvanás forintov, opä je vykonávatežom môj starší brat, majitež je vinný, vezmite ho iba so sudcami dediny a nenechajte ho odís, pretože ak dvanás forintov nepoloží tak často ako je potrebné je tak udelený pôžitok alebo skutok, a ak je taký neoblomný, môže mu nᚠbrat uloži dvojnásobnú pokutu, pretože nechcel ís domov.

č.7
Po tom, čo sedel dotyčný v opitosti, pil stále aj po zvonení, ak je postavený proti mne, môže podobne nᚠstarší brat uloži pokutu dvanás forintov dvakrát, aby ich napravil. Ale ak potrebujú, môžu urobi tak mimochodom, ak vypijú z cudzieho miesta, mali by by schopní prís domov v určenom čase čo je pri moci, nezostáva v platnosti, ak zemskí páni by nenašli žiaden zakázané mäso, tak by malo by dovolené jest a pi z cudzieho miesta, ale tak tu nie je žiadny dôvod na pokutu podla č. 12.
10. Medzi našimi žuďmi sme podali žalobu, že nikto pred časom sa plánu našej dediny sa nestalo pod pokutou pod číslom 12. Je tu dedinský sudca, pred ktorým má by zákon, bez milosrdenstva odpustenia v dedine, v ktorej je určená tretia čas pokuty, a je aj štvrtá čas, ktorá bude zadaná a nikto z hospodárov neutrpí stratu cti svojich synov, ale ktokožvek slúži dedine, tiež žije podža zákona, bude obdarení a na druhej strane komu sa nepáči zákon dediny, môže dedinu opusti.
11. Urobili sme to kvôli záhradám, pretože tu v Novej vsi je to väčšinou nefunkčný stav alebo že hlavne pozdĺž záhrady každého farmára dobre pod hrozbou pokuty č.12, čo zverejňujeme, ovplyvňuje to prenajímateža, aby ho záhrad koval, aby v ňom neboli diery, stagnácia ani nemalo by na nej by plevu, okrem plodín, ktoré bývali a zostávajú na svojom mieste, ale aby nebol dobytok stratený na lúkach môžeme tiež uloži pokutu v osobe nášho staršieho brata, ktorý uvedene vyberá bez milosrdenstva, a tak sa starostlivo stará o majetok dediny a každý rok na východe dediny sa takto vyhne tomu, aby nebola záhrada špinavá, budú označení našim starším bratom a ten, kto hreší proti tomu, bude slúži pre potrebu kostola .

č.8
12. Pretože medzi žatvami a lúkami, s koňmi, s vôžami a s jeho prvou časou aby sme dobytku vežmi ublížili, takže sme sa uistili, že to pre nikoho nie je zákonné medzi sejbou a zakázanými lúkami sa nesmie šliapa dobytok ani od zemského pána, ani od sedliaka, pod2a hrozby trestu pod č.1 v ramci sudcov oblasti, ktorí sa starajú, najmä v časti kostola a nech hore popísané tresty sa vykonajú, kto je tam zhromaždený len alebo vskutku, a otočia to, kam chcú, ale nikto z láskavosti. Dobytok gazdov, ak sa tam nájde, je sluhom zachovalé, nech dokončia ako je napísané vyššie, a ak tam nie je, len a vskutku , takže pán služobníka je o ňom právom spravodlivý na forinty, za čo je svätá cirkev pokutovaná ako sluha, viem, že zatiaž, čo kozy spôsobujú vežké škody v lesoch aj v ovocných sadoch zvykli robi, takže ste s tým skončili, najmä tu na dedine rožníkom by nemalo by dovolené chova kozy pod ustanovením nášho brata, ak by kozu nedal, môžete to urobi slobodne musí to by vedené starším bratom a musí by zaplatená cena kostolu.
13. Zatiaž, čo v Pradke? boli zvyknutí na ažkosti, ktoré sa stali, takže ste sa ubezpečili, že nikto z nich nedáva ubytovanie a ak si ponecháva úžitok vo svojom domove bude odsúdený pod trestom č. 12 a dievča by malo by predvolané na súd pod číslom 1. Smerom na miesto, ak by niekto zistil a je si istý, že by priniesli viac k uvedeným veciam tak dostanú jeden forint pre všetkých tak ako je potrebné a nevyhnutné a pre hospodárov ide o pokutu 12 zlatých bez milosrdenstva, legitímnym vykonávatežom je nás starší brat, aby dotyčný zaplatil pokutu za potrebu kostola, kdeže, ak v našej dedine je niečo nečisté, neposlušné alebo kurva? (Pozn. kurva: to je zvyčajne meno dedinských žien, ktoré praktizujú viac-menej inštitucionalizovanú prostitúciu. Potom v každej dedine žila osamelá žena (vdova, ktorej manžel bol dlho preč, napr. kvôli vojenskej službe), ktorá zvyčajne prijímala dedinských mládencov, ženatých mužov, často vlastníkov pôdy. Spravidla to nebol jediný zdroj obživy. V krčmách miest s trhovým právom, ako aj na hraniciach obcí, tzv. v krčmách, bolo bežné, že slúžka alebo dievčatá najaté špeciálne na tento účel pôsobili ako kurvy. Krčmové dievky boli väčšinou ženy so zlým osudom; často vystupovali ako žobráčky. - Lajos Kiss: Život chudobnej ženy (Bp., 1941) Takže by som z toho spravil rozruch, bol by naštvaný, rád by som, alebo ak by tak vyslal sluhov, aby sa všetky veci v dedine ustanovili pre spravodlivos dedinského sudcu na základe usilovnosti, starostlivosti a útechy, ktorí sa snažia o očistenie tejto dediny a ich obyvatežov, aby vykonal žútos nad hriechmi a ustanovil spravodlivos. Boli tak zodpovední za porušenie zákona a potrestaní do dvoch týždňov.
14. Zatiaž čo vo všetkých krajinách po celom území je zvykom zákaz kosenia luk, môžete sa ubezpeči, že sme to urobili aj tu, aj na holom poli. 3/4 čas a na kopcoch, na svätého Juraja na lúkach boli zákazy, takže všetko seno z lúk malo byt uskladnené doma, potom by mohli posla na ďalšie pastviny, ako obyčajne boli zvyknutí chodi po horách chudobní, aby boli zachránení, ako to bolo aj u našich otcov podža starých zvykov a nech sa tým nikto z nás neurazí pokiaž, aby jeho ovce z hôr boli presunuté, pokiaž nebude robi žiadne práce v teréne ako to berú na vedomie všetci, ktorí sú tu. 3 – čast bola opustená Puszta (Pozn.: Pusztasalgó . Uzovsky Šalgov?).

č.9
tu bola zmienená tretina a chudobní žudia toto museli rešpektova pod trestom zákona č. 12, ktorá sa počítala na 12 zlatých toto by mal používa môj starší brat iba zverejňujeme túto popravu proti trestnému činu v chorej podobe, na ktorú má táto legenda oprávnenie on bude chova ovce odkiažkožvek a dovtedy nevyjde, dovtedy prepísaná suma nebude vložená tými, ktorí proti nej zakročia po všetkom. A ak je starší brat proti tomu, môže to urobi predsa len bratia sú v tomto pripade mocní, aby si kúpili podobne ako je písané vyššie, aby vyplatili pokutu a obrátil som sa tak potrebe kostola,veril som, že ak si to niekto zo zemepánov vezme za svätého Juraja v horách by to neublížilo, tak to nech zváži nᚠstarší brat na dvanás zlatých vyššie napísaným spôsobom. Pokiaž ide o dedinu Hanigovce, povedali sme, že od oného dňa svätého Juraja (24.4) by sa malo samotné pole skosi do dňa svätého Gala (16.október), aby nebolo na danom poli oviec, koní a prasiat alebo dobytku akéhokožvek druhu, ak by to bolo inak hrozí predvolanie na súd podla zákona č.6. Takže ak by sa tieto skutočnosti nie len že dokázali, takže je to v tomto prípade nás starší brat len samotnú kosbu alebo jej neoprávnene, môže sa pri okolnostiach zníži pokuta na sumu šes zlatých tak ako je možné a nevyhnutne,pričom stále rovnaká čas je venovaná pre potrebu kostola Nová Ves.
15. keďže tento rok zostala Nová Ves, teda jeho obyvatelia ako stádo bez pastiera, teda farníci bez farára, takže dbali sme na to, aby sa sudcovia obce každý rok usilovne starali a znášali tuto potrebu, aby mala dedina dostatok farárov, ak by však nastal problém, poprosil som, aby mal nᚠstarší brat moc prida dvanás zlatých, okrem iného pre potreby kostola, a taktiež ako je zvykom, že dedinčania by mali možnos dobytok na cirkevne pastviny, obyvatelia ho tak zvežaďujú, a tak sú dedinskému farárovi vyplácané peniaze, v porovnaní s inými, ktorí by toto pre dedinčanov dedinského farára nedovolili, takže sme na základe tohto urobili nasledovne, že ak niekto z prenajímatežov nedovolí jeho farárovi chova dobytok dedinčanov a rovnako ide aj o plat pastiera ak sa odváži postavi proti tomuto zákazu, tak pán, ktorý slúži ako prostredník vypýta jeden zlatý z jeho majetku a ak niekto by si ohžadom dobytku vymyslel, aby ublížil farárovi alebo dedinčanom nezostane to bez trestu, vinník bude nájdený a potrestaný.

č.10
16. Pretože niekedy žudia v dedine hádajú a bijú či už ide o krčmu alebo o iné miesto, až tak, že aj žudia pri bitke krvácajú, tak sme sa starali o to, že ak niekto niekoho zbije a niekto krváca, môže to ak by sa vec neprešetrila hneď, môže sa tak urobi u povereného pána na základe výpovede poškodeného, či už išlo o pohodlnos alebo si nepamätal o koho išlo. V každom prípade ide aj o iné okolnosti (podža toho či do tohto nevstúpila prílišná povaha) tak či tak sa v prvom rade snaží poverený pán o zmier na základe priatežskej kompenzácie ak k tomu prislúchajú násilné pocity, môžu do tohto sporu vstúpi sudcovia z dediny na základe príslušných zákonov a dialo by o pokutu, ktorá by sa v tomto prípade zdvojnásobila. Všetko sa však musí nahlási do dvoch týždňov, v opačnom prípade sa nemôže dovoláva spravodlivosti, jedine u vyššieho sudu a musel by sa odvola, čo sa týka pokuty vyberá sa rovnakým spôsobom ako je písané vyššie. Aj na základe týchto udalosti chcem, aby na toto spoločnos nezabúdala a nebola žahkomysežná, ale sa snažila podobným stretom vyvarova a tak rozumne rieši podobne situácie, môžete urobi spôsobom ako je hore napísané, ak by ste si ublížili. V inom prípade treba vzia na vedomie aj tu skutočnos, ak tu niekto nemá bydlisko a žije v inej dedine alebo meste, musí si vybra aj nᚠstarší brat ako bude rieši takúto situáciu, môže to urobi, ak by to podža bratov bolo potrebne rieši vzniknutý spor aj s inou dedinou. Stane sa prípad , môžete to urobi komukožvek, vᚠmuž to vyjadri doručením listu ako žiados , ktorá patrí do dožadovanie sudu a zapadá do troch predchádzajúcich zákonov ako to urobi, ale je lepšie nepria si v tomto prípade dožadovanie súdu , ale od začiatku si stanovi okamžite ako obvykle na porovnanie a na to, aby existoval zákon, ak je to v záujme otcových synov von Betogh Heghe a chcú sa nim ďalej zaobera alebo ide o vody rybníkov alebo v nejakej inej oblasti a s určitými prekážkami. Potom nemohlo prís k danej veci a ako služobník nemohol zruši zákon, mohol sa na nás obráti s dôverou na množstvo noriem . Pokiaž ide o prácu rožníka alebo inú prácu, nie je potrebné nič iné ako riadi sa podža predpísaného režimu patriaceho na začiatok sudcovi dediny , čo sa porovnáva a uskutočni podža nariadenia . A ak nám slúžia bratia, ktorých pokoj nie je z človeka nájdený pri smrti alebo krádeži alebo pri priestupkoch s nimi súvisiacich, aby daný človek, ktorý zomrel alebo bol potrestaný nie je to zaslúžené, takže požiadavka nie je žiadúca, pretože daná vec nepotrebuje ochranu, ale je nadarmo. Zločinec musí by chytený a keď je tento človek pod zámkom , musí sa bezodkladne vyžadova od pána slúžneho , od ktorého sa vyvíja dodržiavanie zákonu , a keď pánovi predložím , čo je v tom, ostatné skutočnosti môže urobi nᚠstarší brat , aby pochopili a taktiež nech vidia, že porušili zákon a že bude nastolená spravodlivos . Sú čisto proti tým, ktorí by slúžili v tejto dedine .

17.Pretože my, ako vlastníci aj v osobe brata – otcovho syna Juraja Péčiho k nášmu majetku, smer vedenia dobytku je podža krážovského práva jeho výsosti ako v prospech najmä nášho brata a v budúcnosti po vzdialenosti , kto z nás bude robi ako starší brat , tak dáme jeho výsosti silu argumentu , že sudca v našej dedine by bol neposlušný a neprijal by ich slovo v bežnom poriadku a v zákone a nebude robi to, čo prinášajú obyčajné príkazy jeho výsosti je lepšie, všetko podža tejto zmluvy je nariadenie v našej údržbe, ako je to aj v iných bežných situáciách by tak nemali obsahova prípady , že by nebolo určené ako by potrestaný a akým spôsobom. Hlavne, ak je do toho zapletený rožník alebo sluha- slúžny alebo iní žudia iného spoločenstva

č.11
rožník bol vzatý pred sudcu a zatknutý a podža jeho spravodlivosti musí zaplati súčasne štyri mince a keby sa tak nestalo ako obvykle, alebo by nechcel na toto pristúpi môžeme zabezpeči poškodenému da moc nášmu staršiemu bratovi , aby vyžadoval, aby ako nᚠbrat vyšiel z veci spravodlivo , na základe porovnania pravdy nᚠstarší brat žahkomysežný a nedbanlivý súd odhalí a vydá tak rozhodnutie ,aby ho zatiaž nevydali , kým nezloží štyri zlaté , co nás starší brat venuje na potreby kostola a dediny , ak by sa zistilo , že sa správajú organy žahkomysežne k židovskej obci a s neúctou k židom môže urobi potrebnú vec nᚠstarší brat a požadova od zemského pána , aby tohto bezbožného upozornil , pokarhal ho v zákone, ktorý musí rešpektova, ako sám vyhlasuje nᚠbrat starší rozhodnutie je na tých žuďoch, ako urobia zákon, a to je vlastne aj ta skutočnos , že poškodený bude odsúdený v súlade s jeho právnymi predpismi a jeho zákonmi , s výnimkou neposlušnosti a zostávame na dvoch zlatých pre nepoctivé slová, nᚠstarší brat ich venuje podža potreby cirkvi ak som si myslel, že ak sila brata ochromí kanceláriu venuje tak potreby farnosti, školy, na stavbu mostov a iné bežné potreby v obci, ak sudca by bol neverný alebo by z toho bola nedbanlivos, mohol by na základe týchto hriechov nᚠstarší brat nariadi , aby ho nevydávali, kým nezloží pokutu dva zlate . Ak by sa jednalo aj o rožníka a v takejto obyčajnej veci by bol neposlušný a neprijal by tuto výzvu ako požaduje sudca , aby zemsky pan napravil bezbožníka , aby muža odovzdal sudcovi , v tomto prípade by ho nemal prepusti zo zajatia, kým neodovzdá dva zlate. Ak by nastala situácia , že by ho nechcel zemsky pan pusti a nechcel toho neposlušného muža da sudcovi , môže nᚠstarší brat zo svojej moci posla do jeho domu človeka , aby pan dotyčného vydal a potom ho neprepustil , kým nezaplatí dvojnásobnú pokutu , brat ako je zvykom venuje väčší obnos pre potreby kostola. A ak sa dokážeme udrža všetky tieto sadzby a pevne uvedieme rovnováhu medzi našou úctou a spravodlivosou , predovšetkým ak niekto z nás tieto nariadenia tak dobre ako je to v týchto častiach uznesenia a ak by sa niekto nechcel tomuto podmani, takže ďalší bratia by podobne museli zasahova , pretože by slúžnovská kancelária musela s prísahou veri a na základe pokuty sto uhorských zlatých tak nech exekútor vezme z nich , ktorý by sa nechcel podriadi tomuto príkazu, a ak by vznikli nejaké špekulácie, ktoré by sa tykali jednotlivých bodov, ktoré sú hore uvedene , z ktorých jednotlivé časti sú pod prísahou už známeho slúžneho . Ktorý bude v tomto smere určite našim spojencom a potvrdí tým, že píšeme vlastnoručne a chceme to potvrdi aj našimi pečaami, ktoré sú ako obyčajne vtlačené do tohto dokumentu.

Vykonané a vydané v Pečovskej Novej Vsi, roku a dňa ako je uvedene vyššie.

č.12
Juraj Peči, Pavol Seči
Gašpar Peči starší
jeho vznešenos a spolu s tým aj svetlo od Boha .A.F.A(rodinný zakladatež?)podpis
František Peči, Adam Peči, Gabriel Peči
Žigmund Peči, Gašpar Peči, źudovít Pechy
Ondrej Peči
Tvárou v tvár mne Gašparovi Ternyei (Lipolt -Lipovnicky )
slúžny Šarišskej župy s ďalšími podpis
Tvárou v tvár mne Tadeášovi Brescevic podpis
Tvárou v tvár mne Jánovi Zomboj podpis
Tvárou v tvár mne Jánovi Berzeviczy de Brezovice podpis
Tvárou v tvár mne súdnemu Michalovi Balpataky podpis


Podpísaní: Juraj Péchy, Pavol Geczy, Gašpar Péchy senior, František Péchy, Adam Péchy, Gabriel Péchy, Žigmund Péchy, Gašpar Péchy, źudovít Péchy, Andrej Péchy.
Preklad: Anonymous Translator, 2021  Zobrazi originálny text...



  1. Magyar Országos levéltár (MOL). Budapeš
    Magyar Országos levéltár (MOL). Budapeš
 
Prečítané: 487767x, publikované: 21.9.2019, posledná aktualizácia: 30.1.2021
Čergov na Facebooku
facebook
Vyhžadaj
Tipy
Naposledy pridané
Národná prírodná rezervácia Čergovský Minčol
Náhodná fotografia
Aktuálny záber - Lysá
webCam
Podporujeme
Kúp si svoj strom
RSS